E-TİCARET NEDİR?
E-Ticaret için verilebilecek tek bir tanım yoktur. Bazı görüşlere göre, e-ticaret (ECommerce),
her türlü malın ve servisin bilgisayar teknolojisi, elektronik iletişim kanalları veilgili teknolojiler (akıllı kart-smart card-, elektronik fon transferi -EFT-, POS terminalleri,
faks gibi) kullanarak satılması ve satın alınmasını kapsayan bir kavramdır. Başka bir görüşe
göre ise e-ticaret, ödeme işleminin internet üzerinden yapıldığı alış-satışları içermektedir.
E-Ticaret yoluyla oluşan ekonomi de, dijital ekonomi, elektronik ekonomi (e-ekonomi) olarak
tanımlanmaktadır.
Elektronik iletişim teknolojileri ticari hayatta aslında uzun yıllardır (1980'lerden beri)
kullanılmaktadır.Ama, internetin e-ticaret için kullanılması çok yenidir (1997’lerden beri).
Zaten internet asıl gelişimini (patlamasını) ticari kullanımı artmaya başladıktan sonra
yaşamaya başlamıştır. Sonuçta, internet’in yaygınlaşması ile birlikte, web ve e-posta
uygulamalarının e-ticaretin doğal mekanı haline haline geldiğini söyleyebiliriz.
İnternetin ticari ürünleri satmada kullanımı, ilk başta "belki olabilir" türünden ve süslü web
sayfalarından oluşan birtakım denemelerden ibaretti. Ancak, Amazon.com, Dixons, Yahoo
gibi örneklerin 1-2 yıl içerisinde, sadece internet üzerinden sattıkları servislerle birer büyük
şirket şekline gelmeleri, birden bu denemeleri ve hayalleri gerçeğe dönüştürüverdi. İnternet
üzerinde dönen ekonomi her geçen gün artmaktadır. Hatta, 1999 yılında Amerikan Ticaret
Bakanlığı’nın yaptığı bir araştırmada (http://www.ecommerce.gov) internet ekonomisinin
(ucuz girdi ve iş gücü, az maliyet vb sebebiyle) enflasyon oranının azaltılmasında rol oynadığı
saptanmıştır.
OECD, Avrupa Topluluğu, ABD gibi ekonomiler, internet üzerinden yapılan
elektronik ticaretin globalleşmesi ve sağlıklı bir yapıda gelişmesi konusunda 1990’lı yıllarınsonlarından beri stratejik toplantılar yapmakta ve ortak eylem planları geliştirmeye
çalışmaktadırlar. Bu çalışmalarda, kullanıcılar ve müşterilerin elektronik ticarete güvenlerinin
artması (kişisel bilgilerin güvenliği, güvenli kredi kartı kullanımı, müşteri haklarının
korunması vb), geleneksel ticari faaliyetlerin yapılabilmesi için geliştirilmiş/düzenlenmiş yasa
ve kuralların elektronik ticari pazara da hitap eder hale gelmesi, elektronik ticaret için
oluşturulan bilgi/iletişim altyapısının geliştirilmesi, elektronik ticaretten alınacak verimin
arttırılması gibi unsurlar göz önünde tutulmakta ve bu konularda hükümet politikalarına yön
verecek kararlar alınmaktadır.
2010 yılına kadar, Avrupa Topluluðu bünyesinde, e-ticaret ile ilgili konularda 20
milyon yeni iş olanağı yaratılacağı tahmin edilmektedir (EU Summit, Mart 2000, Lizbon,Portekiz). Bu ve benzeri örnekler ve açıklamalara baktığımızda, globalleşen dünyada eticaretin
ne kadar önemli olduğunu görmekteyiz.Ülkemizde de, 1998’den sonra, bazı büyük
alışveriş merkezleri internet üzerinde satış mağazaları açmışlar, ayrıca kurumlara ve bireysel
girişimcilere elektronik dükkan (e-dükkan) kiralayan servis sağlayıcılar ortaya çıkmaya
başlamıştır. Basın ve bankacılık alanlarında, konularında öncü niteliği olan bazı kuruluşlar, eticaret
alanında da yatırımlarını (2000’lerin başlarında) hızlandırmışlardır.
Yorumlar
Yorum Gönder