E-TİCARET NEDİR?


E-Ticaret için verilebilecek tek bir tanım yoktur. Bazı görüşlere göre, e-ticaret (ECommerce),
her türlü malın ve servisin bilgisayar teknolojisi, elektronik iletişim kanalları  ve
ilgili teknolojiler (akıllı kart-smart card-, elektronik fon transferi -EFT-, POS terminalleri,
faks gibi) kullanarak satılması ve satın alınması kapsayan bir kavramdır. Başka bir görüşe
göre ise e-ticaret, ödeme işleminin internet üzerinden yapıldığı alış-satışları içermektedir.
E-Ticaret yoluyla oluşan ekonomi de, dijital ekonomi, elektronik ekonomi (e-ekonomi) olarak
tanımlanmaktadır.

Elektronik iletişim teknolojileri ticari hayatta aslında uzun yıllardır (1980'lerden beri)
kullanılmaktadır.Ama, internetin e-ticaret için kullanılması çok yenidir (1997’lerden beri).
Zaten internet asıl gelişimini (patlaması) ticari kullanı artmaya başladıktan sonra
yaşamaya başlamışr. Sonuçta, internet’in yaygınlaşması ile birlikte, web ve e-posta
uygulamaların e-ticaretin doğal mekanı haline haline geldiğini söyleyebiliriz.
İnternetin ticari ürünleri satmada kullanı, ilk başta "belki olabilir" türünden ve süslü web
sayfalarından oluşan birtakım denemelerden ibaretti. Ancak, Amazon.com, Dixons, Yahoo
gibi örneklerin 1-2 yıl içerisinde, sadece internet üzerinden sattıkları servislerle birer büyük
şirket şekline gelmeleri, birden bu denemeleri ve hayalleri gerçeğe dönüştürüverdi. İnternet
üzerinde dönen ekonomi her geçen gün artmaktadır. Hatta, 1999 yında Amerikan Ticaret
Bakanlığı’nın yaptığı bir araşrmada (http://www.ecommerce.gov) internet ekonomisinin
(ucuz girdi ve iş gücü, az maliyet vb sebebiyle) enflasyon oranın azaltılmasında rol oynadığı
saptanmışr.


OECD, Avrupa Topluluğu, ABD gibi ekonomiler, internet üzerinden yapılan
elektronik ticaretin globalleşmesi ve sağklı bir yapıda gelişmesi konusunda 1990’lı lların
sonlarından beri stratejik toplantılar yapmakta ve ortak eylem planları geliştirmeye
çalışmaktadırlar. Bu çalışmalarda, kullanılar ve müşterilerin elektronik ticarete güvenlerinin
artması (kişisel bilgilerin güvenliği, güvenli kredi kartı kullanı, müşteri hakların
korunması vb), geleneksel ticari faaliyetlerin yapılabilmesi için geliştirilmiş/düzenlenmiş yasa
ve kuralların elektronik ticari pazara da hitap eder hale gelmesi, elektronik ticaret için
oluşturulan bilgi/iletişim altyapısının geliştirilmesi, elektronik ticaretten alınacak verimin
arttılması gibi unsurlar göz önünde tutulmakta ve bu konularda hükümet politikalarına yön
verecek kararlar alınmaktadır.

2010 yına kadar, Avrupa Topluluðu bünyesinde, e-ticaret ile ilgili konularda 20
milyon yeni iş olanağı yaratılacağı tahmin edilmektedir (EU Summit, Mart 2000, Lizbon,
Portekiz). Bu ve benzeri örnekler ve açıklamalara baktığızda, globalleşen dünyada eticaretin
ne kadar önemli olduğunu görmekteyiz.Ülkemizde de, 1998’den sonra, bazı büyük
alışveriş merkezleri internet üzerinde satış mağazaları açmışlar, ayrıca kurumlara ve bireysel
girişimcilere elektronik dükkan (e-dükkan) kiralayan servis sağlayılar ortaya çıkmaya
başlamışr. Basın ve bankacık alanlarında, konularında öncü niteliği olan bazı kuruluşlar, eticaret
alanında da yatımları (2000’lerin başlarında) hızlandırmışlardır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

TERBİYELİ PAÇA ÇORBASI TARİFİ

KUZU TANDIR TARİFİ